Zarówno suwnice podwieszane, jak i natorowe to urządzenia dźwignicowe, wykorzystywane do transportowania ładunków w pionie i poziomie, m.in. w halach produkcyjnych i przestrzeniach magazynowych. Jak są zbudowane i na czym polega ich montaż? Wyjaśniamy.

Jak skonstruowane są suwnice podwieszane?

Na budowę typowej suwnicy podwieszanej czy natorowej składa się kilka elementów. Jeden z nich to konstrukcja nośna w formie mostu poruszającego się po torowisku. Ta cześć suwnicy jest szczególnie narażona na obciążenia, dlatego ważne, by była wykonana z wytrzymałych materiałów. Na moście przemieszcza się wciągarka albo wciągnik odpowiadające za pionowe podnoszenie ładunku. Mogą być wyposażone w liny czy łańcuchy.

Każda suwnica podwieszana i natorowa pracuje w ruchu przerywanym. Jej tor jazdy i zakres ruchów jest ograniczony przez rozpiętość mostu i długość torowiska. Można dokonać podziału tych urządzeń, biorąc pod uwagę np. rodzaj mostu (jedno-, dwu- lub wielodźwigarowe) czy też typ napędu (elektryczne, ręczne, hydrauliczne).

Jakie są zalety suwnic podwieszanych?

Najważniejsza różnica między suwnicami podwieszanymi a natorowymi dotyczy sposobu montażu mostu. W przypadku modelu podwieszanego jest on mocowany poniżej torowiska, zamiast na górnym torze jezdnym. Wiąże się to z kilkoma istotnymi korzyściami. Przede wszystkim można zamontować suwnicę podwieszaną tuż pod samym dachem. W związku z tym to rozwiązanie polecane jest przede wszystkim w przypadku niskich pomieszczeń, gdzie nie ma dużej przestrzeni.

Tego typu suwnice, z torowiskiem podwieszonym do konstrukcji dachowej danego obiektu, doskonale sprawdzają się na potrzeby różnych branż. Wykorzystuje się je do prac przeładunkowych, w transporcie wewnętrznym, budownictwie, motoryzacji, hutnictwie czy też branży drzewnej.